Es esmu līderības attīstības konsultante biznesa skolā INSEAD Francijā un Organizācijas attīstības centrā SpringValley Latvijā.
Es izstrādāju un vadu mācību programmas personīgās attīstības, vadības, līderības, komandas efektīvas sadarbības un komunikācijas jomās. Mani īpaši interesē līderības attīstība.
Es piedāvāju iespēju Latvijas vadītājiem mācīties par līderību tā, kā to dara veiksmīgākās globālās korporācijās vienā no spožākajām biznesa skolām pasaulē.
Mana misija ir palīdzēt Latvijai izkūņoties no viduvējības līmeņa - es redzu, ka izcilas līderības attīstība ir viens no priekšnoteikumiem, lai mēs piedzīvotu patiesu izrāvienu, un tas jau sen vairs nenozīmē vairāk peļņas, bet gan visas sistēmas dalībnieku (ne tikai cilvēku!) labbūtību. Tāpēc esmu apņēmusies organizāciju vadītājiem Latvijā padarīt pieejamu dziļu un iedarbīgu līderības attīstības veidu, kas balstīts integrālajā teorijā, zināšanās par grupas dinamiku, pieaugušo attīstību un pētījumos par organizācijām, kuras mācās.
Kāpēc tas ir būtiski? Tāpēc, ka tikai no līderības kvalitātes ir atkarīgs tas, vai cilvēkiem tiek prasīts attīstīt viņu domāšanu jeb operētājsistēmu. Kāds gan labums no tā? Divējāds. Pirmkārt, cilvēki, kuri izjūt paši savu augšanu, jūtas iesaistīti un nebaidās būt radoši. Otrkārt, viņi spēj darboties sarežģītākos apstākļos, saskatīt un realizēt pilnīgi cita līmeņa iespējas un sasniegt nesalīdzināmi labākus rezultātus. Es domāju, ka tā uzplauks Latvija.
“Es ticu, ka laba līderība ir risinājums lielākajai daļai mūsdienu sociālajām, vides, ekonomiskajām un politiskajām problēmām lokālā un globālā mērogā. Savtīgi un alkatīgi izmantota līderība nodara milzīgu kaitējumu. Mūsu dzīves kvalitāte vistiešākajā veidā ir atkarīga no tā, kādu līderību mēs piedzīvojam ikdienā. Ikvienā dzīvā būtnē ir iebūvēta augšanas dziņa. Augšanas un attīstības piedzīvošana ir gandarījuma un jēgas izjušanas fundamentāls priekšnosacījums. Es patiešām ticu, ka organizācija var būt ideāls konteksts cilvēka attīstībai, un ka tā arī ir veiksmes atslēga. Mūsdienu neskaidrajā, kompleksajā vidē var izdzīvot tikai tās organizācijas, kuru cilvēki spēj tikt galā ar šādas vides izaicinājumiem, un tas prasa ne tikai atjaunot “aplikācijas”, bet mainīt arī pašu operētājsistēmu – domāšanu.
Es vēlos būt blakus tām organizācijām Latvijā un pasaulē, kuras vēlas kļūt par savu cilvēku spēju inkubatoriem – par kultūrām, kuras ierauj katru darbinieku nepārtrauktā attīstības procesā, lai tie nevis spētu aizvien efektīvāk darboties esošo procesu un ideju ietvarā, bet uzņemtos lielāku atbildību par savu domāšanu, emocijām, sajūtām, spētu uztvert vairāk, sarežģītākus informācijas slāņus un integrēt tos jaunās sistēmās, paplašinātu savu izpratni, akurātāk ieraudzītu sevi un pasauli, spētu iedomāties nākotni, bezbailīgi nāktu klajā ar idejām. Es vēlos palīdzēt organizāciju līderiem un vadītājiem apzināties, kāda līderība palīdz atraisīt organizācijas potenciālu pilnībā un praktizēt to ikdienā. Es redzu, kā sevi transformējuši līderi maina šo pasauli. Šis darbs ir mana kaislība, piešķir jēgu manai eksistencei, un tajā es pati nemitīgi izjūtu savu augšanu un attīstību.”
Pārmaiņas organizāciju darbības vidē, uzticēšanās krīze līderībai un darbinieku atsaistīšanās pieprasa citu pieeju līderības un organizācijas attīstībai
Pētījums aiz pētījuma uzrāda divas lielākās problēmas organizācijās - kapitālu uzticēšanās krīzi līderiem, vadītājiem un darbinieku neiesaistīšanos. Turklāt, saskaņā ar pētījumu datiem 80% organizāciju vadītāju nav gatavi darbam mūsdienu VUCA (angl. volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) vidē – nemitīgās pārmaiņās, neprognozējamībā, neviennozīmīgumā un neskaidrībā, un aizvien mēģina izlīdzēties ar “vecajām” prasmēm, kas strādāja prognozējamības apstākļos.
Tagad svarīgas ir šīs prasmes:
• Atgriezeniskās saites sniegšana un saņemšana
• Klausīšanās un vienošanās
• Iekšējas stabilitātes saglabāšana strauji mainīgos apstākļos
• Tiešums un iejūtība vienlaikus
• Ķermeņa, prāta, sirds vienotība
• Autentiskums
• Elastīgums
• Uzticēšanās tam, kas tikai veidojas
• Nepārtraukta sevis un cilvēku attīstīšana
• Drosme doties nezināmajā un vest organizāciju sev līdz
• Drosme būt ievainojamam, parādīt sevi visu
• Atvērtība dažādām idejām un perspektīvēm
• Kultūras inteliģence
• Stresa vadīšana
“Programmas laikā esmu mainījusies. Turklāt, mainoties iekšējam noskaņojumam, kļuvu pozitīvāks un dzīvespriecīgāks vadītājs savai komandai.
***
Uzdevums regulāri pierakstīt savu pieredzi dienasgrāmatā visu programmas laiku bija vērtīgs dialogs pašai ar sevi un palīgs apzināti izanalizēt situācijas, citu un savas reakcijas, izprast, kā jūtos es un citi. Tas noteikti palīdzēs rīkoties apzinātāk, pārdomātāk. Tagad praksē katru dienu atrodu laiku sev, savām pārdomām, savām šodienas A punktam un ceļam līdz B.
***
Savas cilvēcības atklāšana citiem - līdz šim nebiju to plaši praktizējis, tagad sāku to darīt daudz biežāk.
***
Man lielākais jaunums bija “autentiskums”. Tas mani pārsteidza kā instruments, kas patiešām darbojas!
***
Patika mācību formas kombinācija – klātienes, attālinātās sesijas, mācīšanās un vērojumi vienatnē ikdienā, mācīšanās pārī, tas mudina mācīties patstāvīgi. Patīkama, interesanta un aizraujoša programma savā dažādībā, un tai pat laikā efektīva.
***
Sen nebija nācies redzēt patiesu un dziļu ieinteresētību no trenera puses katrā dalībnieka izaugsmes procesā. Cilvēcīgums strāvoja visam cauri. Apstāšanās, padomāšana, iejušanās vienam otra “kurpēs”, mūzikas klausīšanās uzņēmumā, skatīšanās viens otram acīs, kas iepriekš šķistu biznesā neiedomājamas lietas, bet ir un vajag domat ārpus ierastā! Gandarījums par vēl vienu lielu soli sevis pilnveidošanā
”
Latvijā esmu izstrādājusi un vadījusi mācību programmas lokālām un starptautiskām grupām Swedbank, Cabot Latvia, Clusterpoint, Balta, Lido, LMT, AirBaltic, Citadele, Silvanols, Cleanhouse, restorānu tīklam Cantus Grupa (Kid, Muusu, Steiku Haoss), Dores, Anttila, BalticMiles, IF, Siguldas novada domē, Lauku atbalsta dienestā, Valsts administrācijas skolā, Stokholmas Ekonomikas augstskolā Rīgā, Valsts ieņēmumu dienestā un SEB bankā. Strādāju latviešu, angļu un krievu valodā. Fracijā strādāju atvērtajās un konkrētiem uzņēmumiem veidotās līderības attīstības programmās.
ko nozīmē - attīstīt līderību?
Pēc dažādiem datiem organizācijas visā pasaulē līderības attīstībā ik gadu investē vismaz 50 miljardus eiro, tomēr aizvien pastāv neuzticēšanās līderiem un mēs visapkārt dziram - mums vajadzīgi labāki līderi! Kā tas nākas? Viens iemesls - lielākā daļa šo līdzekļu tiek investētas treniņu jeb prasmju attīstīšanas programmās, bet salīdzinoši maz attīstības programmās, kas prasa ieraudzīt un mainīt savu domāšanas veidu. Līderības attīstība nozīmē humanizēt jeb padarīt līderību cilvēcīgu. No līderiem šodien tiek sagaidīts, ka viņi spēs vadīt pārmaiņas, radīs jēgpilnas darba vides un vadīs organizācijas ilgspējīgi. Tas ir iespējams, ja vien mēs palīdzam šim līderim ieraudzīt, kā cits citu ietekmē vismaz šie trīs aspekti - viņa personība, cilvēku grupa (dinamika), kurā viņš darbojas un viss plašais konteksts, kurā dzīvo un darbojas viņa vadītā organizācija. Līderība ir ļoti personīga, taču tā nekad nav tikai un vienīgi par un ap līderi. Tāpat ir svarīgi saprast, ka pasauli nevar mainīt, iekams mēs nemainām paši savu iekšējo pasauli.
““Efektīvas komandas pamatā nav kompetences un prasmes, bet gan psiholoģiska drošība, t.i., tās ir tādas komandas, kurās cilvēki nebaidās konfliktēt un nav nepieciešams būt politkorektiem. Tās ir komandas, kurās vari būt pilnībā tāds, kāds esi. Tas ir rezultativitātes, radošuma un motivācijas stūrakmens.”
”
Viss, ko varu piedāvāt organizācijām - palīdzēt pētīt un mācīties, kas notiek grupās, oraganizācijās, un kā cilvēki uzņemas līderību jeb atbildību sistēmās, kuras viņiem rūp – paši par sevi, mājām un darbu. Kas ir tas, ko cilvēki dara vai nedara, un kā tas ietekmē biznesa rezultātu? Tas var palīdzēt atraisīt atklātību, iesaisti, sadarbību, degsmi, radošumu un inovāciju garu, kas tik ļoti nepieciešams 21.gadsimta organizācijām, kuras vēlas ne tikai izdzīvot, bet arī zelt.
ko praktiski nozīmē “pētīšana un mācīšanās”?
Tas nozīmē radīt apstākļus un dot iespēju cilvēkiem apzināties to, kā viņi šobrīd rīkojas (vai nerīkojas), kāpēc tas tā notiek un kā tas ietekmē biznesa rezultātu. Praksē tas nozīmē radīt un realizēt mācīšanās (un nevis mācību!) un attīstības programmu, dodot iespēju tās dalībniekiem mācīties no mācīšanās pieredzes, t.i., iesaistīties virknē praktisku uzdevumu, kuru analīze ļauj katram pašam ieraudzīt, kā viņš uzņemas vai neuzņemas atbildību, un kā tas ietekmē rezultāta sasniegšanu. Šie uzdevumi palīdz attīstīt sevis vērošanas spēju, bez kuras nav iespējama nedz apzināta izvēle, nedz apzināta un atbildīga rīcība. Šī pieredze ļauj arī labāk izprast grupas dinamikas neveselīgos procesus un cilvēka iracionālo uzvedību, kas lielākoties ir pamatā tam, ka organizācijām neizdodas sasniegt labi nodomātos un šķietami akceptētos mērķus.
Drošs sākums uz psiholoģiski drošas vides veidošanu organizācijā
Pirms spert platus soļus līderības attīstībā organizācijā, to vadītāju (un ne tikai!) komandām par labu nāk apzināšanās, ka pastāv vairāk kā viens izcilas līderības, komandas sadarbības, laika un stresa vadīšanas, konfliktu risināšanas un komunikācijas veids, un sevis iepazīšana ir labākais šo dažādo veidu un prasmju attīstīšanas sākumpunkts. Ikvienam uzņēmumam un organizācijai, kas vēlas attīstīt savus vadītājus komandā vai individuāli, es iesaku sākt ar sevis iepazīšanu. SpringValley vienīgais uzņēmumiem un organizācijām Latvijā piedāvā apgūt pasaulē visplašāk lietoto personīgās attīstības instrumentu MBTI® (Myers Briggs Type Indicator).
“Ļoti novērtēju to, ka bija iespēja iepazīt sevi tik dziļi!”
MBTI® - iedarbīgs visos organizācijas līmeņos, jebkurā nozarē
MBTI® instruments rada stabilu pamatu personīgajai attīstībai visa mūža garumā. Tas nodrošina tolerantu, konstruktīvu un elastīgu ietvaru cilvēku individuālo atšķirību un stipro pušu izpratnei. MBTI® ir zināmākais un uzticamākais šāda veida instruments pasaulē un ir praktiska ceļa karte visbiežāk sastopamajās cilvēciskās mijiedarbības jomās mājās un darbā - komunikācijā, konfliktu risināšanā, karjeras izvēlē, lēmumu pieņemšanā, pārmaiņās, stresa vadīšanā, citu vadīšanā u.c.
79% Londonas biržā kotēto TOP 100 uzņēmumu ir savs MBTI praktiķis uzņēmuma iekšienē
2 000 000+ jaunu lietotāju ik gadu
Viens instruments, neskaitāmi pielietojumi
Bieži kopēts, bet nekad nepārspēts
12 000 netkarīgu zinānisku publikāciju par MBTI
Tas kļūst par valodu, kādā organizācija sarunājas
“Ieguvu strukturētu pieeju, lai izprastu atšķirības starp cilvēkiem un radu praktisku veidu, kā efektīvāk sadarboties komandā.” ”
Ja vēlaties apspriest Jūsu organizācijas mācību vajadzības un to iespējamos risinājumus ar mācību un attīstības palīdzību, sazinieties ar mani pa tālruni 29335339 vai e-pastu Zanete.Drone@springvalley.lv.